צו ירושה וצו קיום צוואה – מה ההבדל ביניהם?

סעיף 2 לחוק הירושה תשכ"ה-1965 קובע כי יש שתי דרכים בהן אדם יכול להפוך ליורש מהעיזבון: יורש על פי צוואה, או יורש על פי דין (בהיעדר צוואה).נתקלתם במונחים הנ"ל, או במונחים צו ירושה וצו קיום צוואה, ומעולם לא הבנתם מה ההבדל בין שני הצווים הללו, ומה המשמעויות? במאמר הבא נעמוד על ההבדלים והמשמעות של כל צו, וגם על ההשלכות.

מה זה צו ירושה?

צו ירושה הוא צו משפטי אשר ניתן על ידי הרשם לענייני ירושה, במצב שבו המנוח לא השאיר אחריו צוואה. במצב כזה הירושה מתחלקת על פי הדין הקבוע בחוק בירושה, למשל: אם המנוח השאיר אחריו בן זוג וילדים, הירושה מתחלקת 50-50 בין בן הזוג לילדים (עם חריגים – לדוגמא מיטלטלין ממשק הבית המשותף, כמו רכב וריהוט, נשארים בחזקת הבן זוג).

מהו צו קיום צוואה?

צו קיום צוואה הוא צו משפטי שניתן על ידי הרשם לענייני ירושה, במצב שהמנוח הותיר אחריו צוואה. חוק הירושה מכיר בארבע דרכים לעריכת צוואה: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בעל פה או צוואה בפני רשות. במצב כזה, הירושה מתחלקת על פי הצוואה שהמנוח השאיר אחריו, כאשר יש לו חופש מלא לחלק את עזבונו כפי שירצה. כך למשל יכול לנשל מהעיזבון את בני משפחתו, להוריש לאנשים שאינם בקרבת דם, להוריש באחוזים שונים הקבועים בחוק הירושה, ועוד.

אז תכלס – מה ההבדל בין צו ירושה וצו קיום צוואה?

כפי שתואר לעיל, יש להגיש בקשה לצו ירושה במצב שבו המנוח לא הותיר אחריו צוואה או שהצוואה בוטלה/נפסלה. מאידך, בקשה לצו קיום צוואה תוגש רק במידה והמנוח השאיר אחריו צוואה כשרה.

מבחינה פרוצדורלית, יש הבדל עיקרי בין צו ירושה לצו קיום צוואה. כאשר מדובר בבקשה לצו ירושה, יש להגיש במסגרת הבקשה ניתוח משפטי ומדויק לאופן חלוקת הירושה בין היורשים, כפי שנקבע בחוק הירושה (למשל אם יש בן זוג ו-3 ילדים, יש לחשב מה האחוז שמגיע לכל יורש מתוך העיזבון). חישוב לא נכון של אופן החלוקה יביא לדחיית הבקשה. לחילופין, כאשר מדובר בצו קיום צוואה, יש להגיש צוואה מקורית לרשם לענייני ירושה עד 7 ימים ממועד הגשה הבקשה לצו קיום צוואה. על הצוואה להיות תקינה ולעמוד בכללים הקבועים בחוק הירושה.

מה הדמיון בין הצווים?

מבחינה בירוקרטית, קיים דמיון רב: את שני הצווים ניתן ואף רצוי להגיש בצורה מקוונת; לשני הצווים תשלום אגרה זהה לרשם לענייני ירושה – על סך 556 ₪ (כולל תשלום אגרה עבור פרסום ברשומות); עבור שניהם יש להגיש יפוי כוח חתום ע"י עורך דין ופרטים מזהים של המנוח וכלל היורשים; ועוד.

אל תהססו לפנות אלינו

כיום ניתן להגיש לבד בקשה לצו ירושה וצו קיום צוואה, אך לא בטוח שכדאי לעשות את זה לבד. כדי להימנע מטעויות ועיכובים בהליך, וגם כי אולי ממילא תצטרכו סיוע בהמשך, כדאי להיעזר בעורך דין שמכיר את ההליכים הללו היטב. הצוות שלנו מומחה בהוצאת צווי ירושה ומעניק שירות משפטי יעיל ומקצועי במחיר חברתי לחלוטין. למידע נוסף מוזמנים ליצור איתנו קשר דרך האתר או בטלפון 055-5631102.

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

החייאת עמותה ב-3 שלבים – המדריך השלם

הליך של החייאת עמותה הינו יחסית ארוך ומורכב וכולל בירוקרטיה רבה מול רשם העמותות ובית המשפט לסירוגין. לצורך אישור התהליך יש לעמוד בתנאים ובדיקה מעמיקה

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן