רישום חברה מקוון – המדריך לשנת 2021

על אף תקופת הקורונה והקשיים הכלכליים המלווים אליה, בשנת 2020 המשיכו להירשם אלפי חברות במדינת ישראל, ולא נראה שהמגמה הזו הולכת להשתנות גם ב-2021. בעלי עסקים מעדיפים לעבוד תחת חברה בע"מ מתוך שיקולים רבים,  כמו הגנה משפטית שהחברה מעניקה לבעליה, הטבות מס, יתרון תדמיתי ועוד. במדריך הנדון נסקור את היתרונות המרכזיים בפעולת רישום חברה, וגם נסקור את השלבים והפעולות הדרושות בהליך זה. אם החלטתם לפתוח חברה בע"מ ותהיתם למה ואיך לעשות את זה – הגעתם למקום הנכון.

מה היתרונות לרישום חברה בע"מ?

שיקולי מסבעוד שעצמאי כפוף למדרגות המס הקבועות בחוק אשר יכולות להגיע לשיעור מס של מעל 50%, מס חברות עומד על 23% (חשוב להדגיש שיש מס נוסף על דיבידנד וכן תשלום אגרה שנתית). הדעה הרווחת גורסת כי במידה ועוסק מורשה מגיע לסכום מסוים של רווחים (כ-25-30 אלף ש"ח של רווח בחודש), שווה לעבור לפעילות תחת חברה בע"מ. יתרון נוסף מבחינת מיסוי, למי שלא מעוניין למשוך את כל הרווחים שלו מהחברה, הוא היכולת להשאיר את הכספים בחברה ולהשקיע אותם על ידי קניית ציוד או נדל"ן לטובת פיתוח עסקי.

ישות משפטית נפרדת – עצמאי שעובד תחת עוסק מורשה הוא למעשה ישות אחת. במצב כזה העצמאי חשוף לתביעות משפטיות מצד נושים, שיכולים לדרוש גם את נכסיו האישיים, בעוד שחברה בע"מ הינה אישיות משפטית נפרדת מבעליה. כך למשל, במקרים של סכסוכים משפטיים, ניתן לרדת לנכסים של החברה בלבד ולא לנכסי בעליה, היות ומדובר בשתי ישויות משפטיות נפרדות. הגנה משפטית זו מאפשרת מרחב תמרון נוח יותר לאנשי עסקים, ומאפשרת להם לקחת סיכונים עסקיים בצורה בטוחה יותר.

שיקול תדמיתי – אין ספק שהטייטל "חברה בע"מ" מזניק את התדמית של העסק בעיני לקוחות פוטנציאליים, ומעיד על פעילות ענפה, רווחים גבוהים ומעמד מכובד יותר מעוסק מורשה. כמו כן זה מעניק יתרון משמעותי בגיוסי הון למיניהם, עסקאות, שיתופי פעולה עם משקיעים, אנשי עסקים וחברות, ועוד.

בחירת שם לחברה, מינוי דירקטורים ועריכת תקנון

אז הבנו שפעילות תחת חברה בע"מ מעניקה יתרונות רבים לבעליה, והחלטנו שזה הצעד הנכון עבורנו. מה הלאה?

בחירת שם לחברה – ראשית, רשם החברות מבקש לספק שלוש חלופות שונות לשם החברה, שמתוכן יבחר את שם החברה שבעיניו הוא השם הראוי והתקין. על שם החברה להיות ייחודי ושונה, ולא להיות דומה לשם של חברה אחרת בצורה שיכולה להטעות את הציבור. בבחירת השם עדיף להסתייע בעו"ד מנוסה שיכול לתת חוות דעת האם השם ייחודי מספיק, ובכך למנוע את סירוב רישום החברה והגשת בקשה מחודשת. להנחיות פרטניות יותר כדאי לקרוא באתר של רשם החברות.

מינוי בעלי מניות ודירקטורים – לצורך רישום חברה בע"מ יש למנות לפחות דירקטור אחד ובעל מניות אחד (כמובן שאדם אחד יכול למלא את שני התפקידים). בעל מניות הוא בעצם מי שמחזיק בבעלות החברה באמצעות המניות הרשומות שלה, והדירקטור הוא מי שמנהל את החברה ומתווה את מדיניותה העסקית.

עריכת תקנון – אחד ממסמכי היסוד לצורך רישום חברה בע"מ הוא תקנון התאגדות, שמהווה את ההסכם הבסיסי בין בעלי המניות של החברה לבין החברה עצמה. בתקנון התאגדות מופיעים סעיפי סל בסיסיים הנוגעים למטרות החברה, שם החברה, ההון הרשום והמוקצה שלה, וכן הוראות לגבי הגבלת אחריות של בעלי המניות. לצורך עריכת התקנון כדאי להסתייע בעורך דין.

רישום חברה מקוון ברשם החברות

השלב הבא הוא רישום החברה ברשם החברות. על מנת לרשום את החברה יש להגיש שלושה מסמכי יסוד שהינם תקנון התאגדות, הצהרת בעלי מניות ראשונים והצהרת דירקטורים ראשונים. בתצהירים הללו בעלי המניות והדירקטורים מצהירים כי הינם כשירים לכהן בתפקידם בחברה, ועליהם לאמת את חתימתם מול עורך דין.

בנוסף, על מנת לרשום חברה בישראל יש לשלם אגרת רישום חברה עבור רשם החברות. עלות אגרה נכון ל2021 הינה 2,645.00 ₪, ובמידה ומגישים את הבקשה לרישום חברה בצורה מקוונת (שמתאפשרת רק באמצעות עורך דין), עלות האגרה הינה 2,167.00 ₪, כלומר הנחה של 500 ₪.

מעבר ליתרון של ההנחה באגרה, מומלץ להגיש את הבקשה בצורה מקוונת מכיוון שהתהליך מסתיים תוך 24-48 שעות, בעוד שהגשה ידנית יכולה לקחת כשבועיים ועד לחודש ימים.

פתיחת חשבון בנק לחברה

לאחר שהחברה נרשמה בהצלחה, השלב הבא הוא פתיחת חשבון בנק לחברה. על בעלי החברה לגשת לסניף הבנק המבוקש על ידם, ולהציג תקנון התאגדות ותעודת התאגדות עם חותמת נאמן למקור וחותמת עורך דין. חשוב להבין שאי אפשר לפתוח חשבון בנק עסקי לחברה מבלי סיוע של עורך דין. כלל הבנקים בישראל דורשים מסמכים שונים שכוללים אימות חתימה על ידי עורך דין, בין היתר פרוטוקול חברה לזכויות חתימה, פרוטוקול חברה לפתיחת חשבון בנק, תקנון התאגדות ותעודת התאגדות וכו'. על בעל החברה לבקש מהבנק את הטפסים הרלוונטיים לפתיחת חשבון בנק (כאמור בכל סניף יש מסמכים שונים), ולהביא אותם לחתימתו של עורך הדין.

פתיחת תיקים ברשויות

רק לאחר פתיחת חשבון בנק לחברה, ניתן לגשת לרשויות המס ולפתוח תיקים במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, כאשר זהו השלב הסופי לצורך רישום חברה בישראל. כיום ניתן לבצע את הפרוצדורה באמצעות עורך דין או רואה חשבון שרשומים כמייצגים ברשויות המס ושיכולים לפתוח תיקים בצורה מקוונת, ללא צורך בהתייצבות פיזית ברשויות השונות כפי שהיה נדרש בעבר. ההליך הנ"ל גם לוקח כיום-יומיים במידה ומסתייעים בשירות של עורך דין או רואה חשבון.

הליך דיגיטלי לרישום חברה, וחשיבות עורך דין

כפי שניתן לראות, הליך של רישום חברה בע"מ כולל בירוקרטיה רבה, בין היתר הגשת טפסים ובקשות לגופים שונים, אימות חתימה של עורך דין, הכנת תצהירים ופרוטוקולים, תקנון חברה, ועוד. הליך כזה מחייב ליווי של עורך דין מסחרי ומנוסה, כך שגם מקל את התהליך וגם מקצר אותו עבור בעלי החברה.

כיום ניתן לבצע את הפרוצדורות האלה בשלט רחוק ומבלי הצורך לנסוע ברחבי המדינה, ולהיפגש פנים מול פנים כפי שהיה נדרש בעבר. בעידן הפוסט קורונה ניתן לחתום על תצהירים באמצעות פגישות בזום, ולהגיש בקשות וטפסים בצורה דיגיטלית ומקוונת, כך שהתהליך הופך לקל ומהיר עבור כל הצדדים. אם ברצונכם לבצע רישום חברה, אתם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר או בטלפון 055-5631102 ונשמח לסייע לכם!

שתף:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

עוד מאמרים...

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן