צו ירושה מקוון: מה השלבים ואיך מגישים?

במאמר זה נסקור את אופן הגשת הבקשה להוצאת צו ירושה מקוון נכון לשנת 2023, כאשר תזכו למידע העדכני ביותר– כגון מה היא האגרה נכון לשנה זו, ומה המסמכים הדרושים לצורך הגשת הבקשה. אם חיפשתם מדריך ברור, עדכני ופרקטי לצורך הוצאת צו ירושה – הגעתם למקום הנכון!

אז מה זה צו ירושה מקוון, ולמה צריך אותו?

צו ירושה הינו צו משפטי אשר מסדיר את חלוקת הרכוש בין יורשי המנוח, ושבלעדיו לא ניתן לרשת את נכסי המנוח. על מנת להוציא את הצו, יש להגיש בקשה לצו ירושה אל הרשם לענייני ירושה, במחוז שבו גר המנוח. את הבקשה ניתן להגיש בצורה מקוונת (הדרך הכי פופולרית כיום) או בהגשה ידנית. חשוב להדגיש כי צו הירושה לא מפרט את אופן חלוקת הרכוש, אלא מציין מי הם היורשים על פי דין, ואת האחוז היחסי המגיע לכל אחד מהם מתוך העיזבון.

מה ההבדל בין צו ירושה לצו קיום צוואה?

חשוב תחילה לעמוד על ההבדל בין צו ירושה לצו קיום צוואה, מכיוון שלא מעט לקוחות שפונים אלינו מתבלבלים בין שני הצווים הללו. אם כן, צו ירושה ניתן במצב שבו המנוח לא הותיר צוואה אחריו, ולכן במצב כזה הרכוש שלו מתחלק על פי הכללים שנכתבו בחוק הירושה. כך למשל, אם המנוח השאיר אחריו בן זוג וילדים, הרכוש יתחלק בניהם כך שבן הזוג יירש 50% מעיזבון המנוח, ואת הנכסים שהיו חלק ממשק הבית המשותף שלהם (כמו למשל ריהוט ורכב), והילדים יירשו 50% מהעיזבון.

לעומת זאת, צו קיום צוואה ניתן במצב שבו המנוח הותיר אחריו צוואה. במצב כזה, העיזבון מתחלק על פי הכללים שקבע המנוח בצוואתו, וכללי החלוקה שנקבעו בחוק הירושה אינם באים לידי ביטוי. במצב כזה למנוח יש שליטה מלאה על חלוקת עזבונו, כך שאפילו יכול לנשל בני משפחה מירושה.

אילו מסמכים צריך להגיש במסגרת הוצאת צו ירושה מקוון?

כיום ההגשה נעשית דרך האינטרנט, ולא דורשת הגשה רבה מדי של מסמכים. לקוח שמיוצג על ידי עורך דין, צריך לצרף יפוי כוח שמאפשר לעו"ד לבצע את ההליך בשמו של היורש, כך שמספיק שיורש אחד חותם על יפוי הכוח ואין צורך בחתימתם של יתר היורשים.  כמו כן, בעבר, נדרש היה לצרף תעודת פטירה של המנוח, אך כיום אפילו צירוף של מסמך זה אינו בגדר חובה, היות ולרשם לענייני ירושה יש גישה למרשם האוכלוסין. כיום, במידה ומדובר במנוח שהיה אזרח ישראלי, מספיק לספק מספר זהות.

בנוסף, יורשים שמעוניינים להסתלק מהעיזבון לטובת יורש אחר, צריכים לחתום על תצהיר הסתלקות מאומת ע"י עורך דין, ולצרף אותו לבקשה להוצאת צו ירושה.

חשוב לציין כי במסגרת ההליך, פעמים רבות הרשם לענייני ירושה מבקש תצהירי השלמת פרטים או תצהירים אחרים אשר דורשים אימות חתימה ע"י עורך דין, ולכן במקרים רבים אין מנוס מלפנות לעורך דין מקצועי על מנת לבצע את התהליך.

משך זמן התהליך

ככלל, צו ירושה יינתן בתוך 40 ימים מיום הגשת הבקשה לצו (כולל את תקופת הפרסום בעיתון). ככל שהבקשה הועברה לתגובת בא-כוח היועץ המשפטי לממשלה, תינתן תגובתו הראשונה בתוך 30 ימים ממועד ההעברה ובמקרה זה, ככלל, יינתן צו הירושה בתוך 50 יום.

איזה עוד דברים כדאי לדעת?

הגשת הבקשה דורשת תשלום אגרה שכיום עומדת על 591 ₪ (כולל על הוצאות פרסום בעיתון), במידה ומגישים את הבקשה בצורה מקוונת. אם מגישים את הבקשה בצורה ידנית, האגרה תעלה כ-700 ₪. לכן מומלץ להגיש את הבקשה באינטרנט, כיוון שכך מוענקת הנחה של 15% בתשלום האגרה.

בסוף התהליך, מתקבל צו ירושה מקוון – דיגיטלי, אשר נשלח לדואר האלקטרוני של מגיש הבקשה או מייצגו. במקביל ישלח הצו גם למשרדי ממשלה, לבנקים ולחברות ביטוח ובכך אין עוד צורך להציג את הצו בעת קבלת שירות מגופים אלה. רשימת הגופים ומשרדי הממשלה העובדים בשיתוף עם רשם הירושה: האגף לרישום והסדר מקרקעין (טאבו), רשות מקרקעי ישראל, משרד התחבורה, משרד החוץ, רשות המיסים, רשות התאגידים, בנקים וחברות ביטוח.

עם קבלת הצו הדיגיטלי מומלץ לשמור אותו במחשב שלכם כקובץ לשימוש עתידי וכך תוכלו להעבירו בכל עת לכל גורם שיבקש.

חשיבות עורך דין בהליך להוצאת צו ירושה מקוון

על אף שאפשר להגיש בקשה לצו ירושה לגמרי בעצמכם, הרי שהדבר אינו מומלץ בהרבה מן המקרים. על הבקשה להיות מוגשת בצורה מדויקת ונכונה, אחרת היא לא תיקלט במשרדי הרשם, וטעויות שונות יכולות לעכב מאוד את התהליך. בנוסף, פעמים רבות הרשם לענייני ירושה יבקש תצהירים ומסמכים שדורשים סיוע של עורך דין, ולכן ממילא תצטרכו לפנות לקבלת שירות משפטי. לכן אנו ממליצים להסתייע בעורך דין מנוסה בהוצאת צווי ירושה, כך שיבצע עבודה מדויקת וכך יחסוך עבורכם זמן וטרחה רבים. הצוות שלנו מומחה בהוצאת צווי ירושה ומעניק שירות משפטי יעיל ומקצועי במחיר חברתי לחלוטין. למידע נוסף מוזמנים ליצור איתנו קשר דרך האתר או בטלפון 055-5631102.

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

החייאת עמותה ב-3 שלבים – המדריך השלם

הליך של החייאת עמותה הינו יחסית ארוך ומורכב וכולל בירוקרטיה רבה מול רשם העמותות ובית המשפט לסירוגין. לצורך אישור התהליך יש לעמוד בתנאים ובדיקה מעמיקה

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן