רישום עמותה מקוון – המדריך לשנת 2024

במדריך הנדון נסקור את תהליך רישום העמותה ואת השלבים והפעולות הדרושות בהליך זה. אם החלטתם לפתוח עמותה ותהיתם למה ואיך לעשות את זה – הגעתם למקום הנכון.

למה כדאי לפתוח עמותה?

מעבר לשיקולים חברתיים ואישיים, כמובן שעבודה תחת עמותה חשובה והכרחית משתי סיבות עיקריות: תרומות – בתור אדם פרטי קשה לגייס תרומות ולשכנע תורמים שאכן מדובר בפעילות שנועדה למטרה חברתית. עם זאת במידה והנכם רשומים כעמותה ויש את כל האישורים וההוכחות לכך: באופן משמעותי יותר קל לגייס תרומות לקידום המטרות שלכם. שיקולי מס – עמותות רשומות מקבלות מהממשלה הטבות מס כמו תשלומי מס נמוכים יותר, פטור ממע"מ, החזרים וכו'. 

בחירת שם לעמותה, מייסדים ותקנון עמותה

אז הבנו שפעילות תחת עמותה מעניקה יתרונות רבים לבעליה, והחלטנו שזה הצעד הנכון עבורנו. מה הלאה?

בחירת שם לעמותה – רשם העמותות מבקש לספק שלוש חלופות שונות לשם העמותה, בסדר עדיפות יורד, ומתוכן יבחר את שם העמותה שבעיניו הוא הראוי והתקין. על שם העמותה להיות ייחודי ושונה, ולא להיות דומה לשם של חברה או עמותה בצורה שיכולה להטעות את הציבור. כמו כן, שם העמותה צריך לשקף את פעילות ומטרות העמותה. בבחירת השם מומלץ להסתייע בעו"ד מנוסה שיכול לתת חוות דעת, ובכך למנוע את סירוב רישום העמותה והגשה מחודשת.

מינוי מייסדים – לצורך רישום עמותה נדרש למנות לכל הפחות שני מייסדים מעל גיל 18. אנחנו אפילו ממליצים לרשום שני מייסדים בלבד בתור התחלה, על מנת להקל את הפרוצדורה ולצמצם בבירוקרטיה וטפסים. לאחר רישום העמותה, וכדי להיות מוכרים כמוסד ציבורי ו/או מלכ"ר ברשויות המס, יש למנות 5 חברי עמותה נוספים (וסך הכל 7 חברי עמותה).

תקנון עמותה – אחד ממסמכי היסוד לצורך רישום עמותה הוא תקנון עמותה, שמהווה את ההסכם הבסיסי בין חברי העמותה. ניתן לבחור בתקנון מצוי שקיים בחוק העמותות, או בתקנון מצוי עם שינויים סטנדרטיים, וניתן אף לנסח תקנון בעצמכם ולהגיש אותו לבדיקה של רשם העמותות. כמו כן, יש תקנונים מיוחדים לבתי כנסת ומוסדות מיוחדים אחרים. מומלץ להיעזר בעורך דין על מנת לבחור בתקנון שיתאים לעמותה ולרצונות שלכם.

מען דיגיטלי – לאחרונה יצא חוק חדש שמחייב עמותות וחברות לספק "מען דיגיטלי" – כלומר כתובת מייל וטלפון שאותם מאמתים במסגרת הליך רישום עמותה. דואר שיישלח באמצעים הללו ייחשב לדואר רשמי שנמסר לעמותה מטעם רשם העמותות.

רישום עמותה מקוון ברשם העמותות

השלב הבא הוא רישום העמותה ברשם העמותות. על מנת לרשום את העמותה יש להגיש בקשה לרישום עמותה עם כל הפרטים הנדרשים שצוינו לעיל, כגון פרטי מייסדים, שמות עמותה, תקנון וכו'. על הבקשה לרישום עמותה יש לאמת חתימה מול עורך דין.

בנוסף, על מנת לרשום עמותה בישראל יש לשלם אגרת רישום עמותה. עלות אגרה נכון ל2024 הינה 907.00 ₪.

מומלץ להגיש את הבקשה בצורה מקוונת מכיוון שזמן ההמתנה במצב כזה הוא 8 ימי עסקים במקרים סטנדרטיים. במקרים למשל שהוגש תקנון מיוחד של עמותה שאינו מצוי, זמן ההתנה הוא 21 ימי עסקים.

הליך דיגיטלי לרישום עמותה, וחשיבות עורך דין

כפי שניתן לראות, הליך של רישוםעמותה כולל בירוקרטיה רבה, בין היתר הגשת טפסים ובקשות לגופים שונים, אימות חתימה של עורך דין, הכנת תצהירים ופרוטוקולים, תקנון עמותה, ועוד. הליך כזה מחייב ליווי של עורך דין מסחרי ומנוסה, כך שגם מקל את התהליך וגם מקצר אותו עבור בעלי החברה.

כיום ניתן לבצע את הפרוצדורות האלה בשלט רחוק ומבלי הצורך לנסוע ברחבי המדינה, ולהיפגש פנים מול פנים כפי שהיה נדרש בעבר. בעידן הפוסט קורונה ניתן לחתום על תצהירים באמצעות פגישות בזום, ולהגיש בקשות וטפסים בצורה דיגיטלית ומקוונת, כך שהתהליך הופך לקל ומהיר עבור כל הצדדים. אם ברצונכם לבצע רישום עמותה, אתם מוזמנים ליצור קשר באמצעות האתר או בטלפון 055-5631102 ונשמח לסייע לכם!

שתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp

עוד מאמרים...

החייאת עמותה ב-3 שלבים – המדריך השלם

הליך של החייאת עמותה הינו יחסית ארוך ומורכב וכולל בירוקרטיה רבה מול רשם העמותות ובית המשפט לסירוגין. לצורך אישור התהליך יש לעמוד בתנאים ובדיקה מעמיקה

יש לך שאלה בנושא? פנה אלינו!

דילוג לתוכן